Lichaam

Hoe moet je mediteren?

Mediteren

Mediteren brengt je lichaam volledig tot rust en daarnaast werkt het nog ééns verjongend en herstellend. Wie regelmatig mediteert, zal al snel ervaren dat hij of zij veel minder stress voelt, hetgeen goed is voor je hart en lichaam, want stress veroorzaakt hartproblemen. De bloeddruk verlaagt tevens opmerkelijk en je krijgt een veel betere persoonlijke bewustwording. Mediteren doe je best ergens waar het volledig stil is, en anders met wat kalmerende muziek op de achtergrond. In de winkel vind je vaak speciale meditatiemuziek.

Hoe mediteren?

  1. Zoek een rustige locatie uit waar je niet afgeleid kunt worden. 
  2. Zet, indien gewenst, je meditatiemuziek op. Zet dit natuurlijk niet te luid, want het is de bedoeling dat je er ontspannen van wordt.
  3. Ga ergens comfortabel zitten (een stoel of op een matje). Neem een houding aan waarbij je rug zo recht mogelijk staat.
  4. Doe je ogen toe.
  5. Adem in, en laat je ribbenkast en je buik uitzetten terwijl je aan het inademen bent
  6. Adem nu rustig uit
  7. Nu is het belangrijk je te concentreren op je ademhaling, en jezelf bewust te worden van iedere keer je ademhaalt. Nu zul je ervaren wat kalmte precies inhoudt.
  8. Laat je gedachten en gevoelens één worden. Erken dat je gedachtes hebt, en focus je daarna terug op je ademhaling.
  9. Open je ogen pas wanneer je je opnieuw relax voelt. Dit kan na 3 minuten zijn, maar even goed na 20 minuten. Neem de tijd die je nodig hebt om te mediteren, anders is het nutteloos.

Begin met 5 tot 10 minuten meditatie elke dag, en bouw dit op voor zover je het nodig hebt. Mediteren doe je overigens best net voor het eten, wanneer je maag nog leeg is. Mocht je zelf nog tips hebben omtrent hoe je moet mediteren, deel ze zeker met ons!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *